Tríscele do Castro de San Cibrao de Las |
Bandua, Bandue, Bande, Bandei, Bandi, Bandiae … son os nomes polo que foi coñecido o deus galaico Bandue, adorado en todo o territorio da antiga Gallaecia e norte da Lusitania. É un dos deuses galaicos máis venerado antes e despois da chegada das lexións romanas. Sabemos del polas máis de 30 aras galaico-romanas e por unha pátera romana.
O significado do nome do deus Bandue tivo variadas propostas
de historiad@s e filólog@s;
Vicenzo Cocco rastrea na raíz Band do hidrónimo medieval Banduge, band sería unha raíz céltica
que daría banna "gota de auga"nas
línguas cornica, irlandesa, bretona…[1].
Nó de Salomón S. II a.C.- I a.C. Castro Santa Trega |
Blanca García Albalat seguindo a Michelena (1962) interpreta a raiz Band procedente da indoeuropea bhendh "atar, ligar"[2]. Bandue sería pois o deus que liga, víncula e dirixe aos guerreiros da tribo nas súas batallas e na vida e a morte. Bandua sería un deus de primeira función no seu aspecto sombrío, caracterizábase por utilizar a maxia dos lazos[3], coa que ataban a seus inimigos, inmobilizándoos ou vinculaban maxicamente aos seus seguidores[4].
Ferreira da Silva considera que Band é o nome común
equivalente a "deus, lar, genius".
Pedrero opina que o deus que ata "non tería que ser un
deus dos xuramentos, nin guerreiro, senón que sería o deus dos vínculos, e podería pensarse nunha vinculación por
principio de parentesco, clans ou tribus e por extensión de cidades ou pobos.
De aí que teña que ser precisado por epítetos e que estes sexan na súa maior
parte de carácter local[5].
Virginia Muñoz, no seu artigo La interpretatio romana deldios prerromano Bandue, baseándose fundamentalmente na pátera romana de procedencia descoñecida
(probablemente da antiga Lusitania) que se atopa na Colección Calzadilla de
Badajoz - onde aparece unha figura, aparentemente feminina, coroada coa lenda Band -, conclúe que a interpretación romana
da divindade leva á fisonomía feminina e sería a correspondente á deusa Tutela
romana, deusa protectora de lugares
(cidades, fogares, naves,..) mais sería un deus masculino como se pode
apreciar noutras páteras onde a representación iconográfica do Genio romano é moi semellante a da pátera de Bandue[6] (ver a imaxe de Band un chisco máis abaixo).
Deus Xano |
Blanca María Prósper, filóloga, propón unha nova etimoloxía para Bandue; o tema bandu raíz de Bandue, Bande, Bandi… viría dun nome de acción; * g w em - tu- "paso", suxire unha orixe indoeuropea non necesariamente céltica, as diferentes variantes en linguas de orixe indoeuropeo (letón, lituano, grego, latino,…) daría lugar a; paso, vao, camiño, lugar, sede, asento, trono, cañada de gando, … [7] e o deus máis acaído sería o latino Portunus, o antigo deus protector dos portos, pasos, vaos ou camiños que teñen que ser defendidos pola divindade para seguridade dos habitantes do poboado (en Roma é o protector do porto Tiberino). Orixinalmente está asociado a o deus romano das portas Xano. Xano é o deus que lle da nome ao primeiro mes do ano; Xaneiro, é representado polas dúas caras. Cando abre as portas, o seu poder máxico deixa abertos pasos e desfiladeiros para que o exército volva vitorioso e incólume á cidade[8] .
Bandue sería o deus
que protexe os vaos sobre as augas ou os camiños que levan ao castro, é a
divindade que outorga seguridade á comunidade indíxena.
Todas as investigacións sobre a divindade Bandue, agás unha,
orientan as súas conclusións cara un deus titor, escolta, que protexe aos
seus devotos ou os pasos e camiños que
levan aos castros e por suposto a estes.
Bandue en Galicia
Vexamos onde se atoparon as aras consagradas a Bandue na
nosa terra e quen foron os seus dedicantes:
Bandue Cadiego ou
Cadogus, (Mixós, Verín, Ourense) , atopada en 1927 na igrexa pre-románica
de Santa María de Mixós formando parte do altar maior (encastrada na base do
altar había outra ara pero sen inscripción) , é a única dedicada a este deus
ofrecida por unha muller; Terentia Rufina.
Mixós atópase na vía romana que unía Chaves (Aquae Flavie)
con Lugo (Lucus Augusti) por Verín e Laza continuando por Molgas, Ourense,
Temes (onde apareceu unha ara aos Lares Viales) e á altura da Barrela tiraba
cara Chantada ata a VIA XIX autovía
romana que levaba a Lugo ou continuaría cara Palas de Rei , onde cruzaría a VIA XIX
seguindo cara o norte ata o campamento romano de Cidadela (Sobrado dos Monxes)
e de aí a Brigantium (A Coruña)[9].
Bandue Verubrico,
apareceu en Arcucelos, Retorta, Laza, Ourense, 5 km ao norte de Mixós na mesma
vía romana, conservábase na casa do avogado do estado, Benito Blanco Rajoy en
Vilaza a 5 km de Verín, hoxe en paradoiro descoñecido.
BANDVV / ERUBRICO /
MONT (anius) / MO(n) IANUS
CONSACRAV(it). EX VOTO. Montanius Monianus consagrou esta ofrenda a
Bandue ….rubrico.
Estaríamos ante un devoto indíxena en proceso de
romanización, o Montanius sería latino e Monianus indíxena.
(Codosedo, Sarreaus,
Ourense) a súa tradución sería;
Marcius (?), fillo de Ruus(?), fai esta adicatoria a Bandua
de Ae(t)iobrigo (?), cumprindo o seu voto con ánimo alegre. (Rivas Fernádez;
Bol. Aur., XXIX, p. 39).
Atopada no 1860, preto da igrexa de Santa María de Codosedo.
Logo de máis dun século ilocalizada, apareceu en 1999 tirada no estreito camiño
que sube á igrexa despois de derrubarse o muro da casa no que estaba embutida.
A ara ingresou nese mesmo ano no Museo Arqueolóxico Provincial de Ourense.
Segundo algúns autores por Codosedo pasaba a Vía Caladunum-forum Limicorum-Intermnici que,
procedente de Vilar de Perdices (Na Serra do Larouco), percorría Nocelo da
Pena, Sarreaus, Padroso, Portela da Quinta e Codosedo na dirección a Vilar de
Barrio[10] onde se xuntaría coa vía
paralela -a que pasaba por Mixós e Arcucelos- que viña de Laza para seguir ata
Ourense.
Rivas Fernández confunde
as referencias de Barros Sibelo en 1875 sobre esta ara, coa estela funeraria,
tamén atopada en Codesedo, que di así; O poboado de Nemetóbriga fai
esta dedicatoria a Alecio, fillo de Bíbalo, pese a que non está enterrado aquí.
Que a terra te sexa leve[11], polo que temos que entender
que a cidade de Nemobriga citada por Ptolomeo
(xeógrafo grego do S. II d. C.) estaría nas inmediacións de Codesedo e non no
entorno de Trives Vello como sostiñan algúns autores.
Bandue Lambricae
ou Lanobricae (Eiras, San Amaro,
Ourense) apareceu facendo de pe nun banco de pedra no Pazo de Eiras (alí
segue). En mans particulares sen acceso ao público. Algúns autores aseguran que
foi atopada no Castro de San Cibrán de Las a case dous quilómetros de Eiras.
Outros din que foi encontrada no castro de Santrocado ou San Torcuato, tamén a 2 quilómetros de Eiras. Mais, é moi posible que en Eiras estivese a
vila do romanizado Emilio Reburrino o promotor da dedicación a Bandue do altar.
En outubro do 2016 Xabier Moure instou por escrito ao
Servizo de Patrimonio Cultural en Ourense e no Concello de San Amaro para que
se protexa este ben que corre grave risco de desaparición ante o abandono do
pazo dende o ano 2009 e a súa posta en venta[12].
A escasos dez quilómetros ao este, na mesma VIA XVIII
(Braga-Astorga), aínda podemos contemplar a ara consagrada aos Lares Viales,
volta do revés, facendo os labores de pia batismal na Capela de Sanxiao de Fontefría, Amoeiro, Ourense.
Bandue Veigebreaego
(Rairiz de Veiga, Ourense) (no Museo Arqueolóxico de Ourense) descuberta no
1957 reutilizada coma pía de auga bendita na igrexa de San Xoán de Rairiz,
na via romana VIA XVIII ou VIA NOVA que viña
do campamento romano de Aquis
Querquenis (Bande). Un exemplo de que o topónimo Veigebreaego é
coincidente coa raíz do topónimo actual, Veiga, viría a ser o Castro de Veiga.
V.S.L.M./BANDVE/VEIGABR/AEGO/M
SILON/VS GAL SI/LLANVS/SIG COHI/CAL DR", ("Gustoso cumpriu o seu voto
a Bandua Veigebreaego Marco Silonio
Silano, da tribu Galeria, abandeirado da primeira Cohorte dos Galaicos,
cidadán romano")[13].
Foi realizada por individuo da tribo Galeria, pertencente á Cohors I Gallica Civium
Romanorum que formaba parte da Legio VII Gemina.
Martis socio Banduae (Rairiz
de Veiga, Ourense) DEO VEXILLOR(um)/MARTIS
SOCIO/BANDUAE. Atopábase na igrexa parroquial de San Xoán. Desaparecida, citada
por Ramón de la Higuera no ano 1628 máis de trescentos anos antes de encontrarse
a outra ara adicada a Bandue na mesma igrexa polo que a intención dalgúns
autores de considerala falsa parece unha parvada, como ía inventarse Ramón de
la Higuera unha ara consagrada a Bandue cando aínda non se descubrira ningunha
dedicada a este deus. Rodríguez Colmenero opina que existiu, primeiro porque no
lugar hai outra inscrición dedicada á mesma divindade, segundo porque a forma
"socius", máis xenitivo, parece confirmarse noutra inscrición, e
terceiro porque resultaría estraño que en séculos pasados lograran identificar
a inscrición. Citada polo arcipreste de Santa Xusta de Toledo nos seus Adversarios cando veu a Galicia co bispo de
Toledo.
http://onosopatrimonio.blogspot.com.es/2011/07/romanizacion-de-galizagalicia-ii.html
Olivares Pedreño apoia a
opinión de Colmenero e argumenta que Rairiz de Veiga atópase nunha zona de
intersección onde se encontraron aras dedicadas a Marte e a Bandue. Ao oeste de
Rairiz foi onde se atoparon máis aras consagradas ao Marte indíxena; Marte Carioceco en Tui, Marte Carieco en Refoios de Lima, Marte
Carieco en Lisouros e Marte Tarbuceli
en Montariol.
Ao este de Rairiz apareceron os altares
dedicados a Bandue en Mixós, Codosedo e
Retorta, polo que no entorno de Rairiz de Vega renderíase culto en maior ou
menor medida a ambas divindades; Bandue e Marte indíxena[14].
Ara dos Cerciegos (Curbián) |
Bandue Cercieco
(Bandue Bolecco ,segundo lecturas erróneas anteriores) (Curbián[15],
Palas de Rei, Lugo) consérvase no Museo Provincial de Lugo.
Descubriuse na casa reitoral que se atopa enfronte da igrexa
parroquial de San Martiño de Curbián[16]
no ano 1952, era utilizada como pedestal na cociña. Ten
unha curiosa historia:
Bandue /
Cercieco(rum) / Sulpicius / Ser(gia) · Cercius / v(otum) · s(olvit) · l(ibens)
· m(erito)
Ao Bandua dos Cerciegos: Sulpicio Cercio da
tribo Sergia cumplíulle gustoso o merecido voto.
O dedicante do altar, un cidadán
romano, ademais de indicar o seu tria nómina; prenomen Sulpicio, o cognomen
Cercio e a tribo a que pertence; a Sergia, apunta a que na Gallaecia romana
houbo uns cerciegos como rama cercia da Gens
Sulpicia, unha das máis antigas familias patricias da antiga Roma.
A carón de San Martiño de Curbián foi asasinado no 1946, Benedito Fuentes Díaz Xefe da Guerrilla do Alto Ulla |
Deo Bandue (Aragunde,
Catoira, Pontevedra).
Deo Bau (duae) Ti (berius). Cla (udius). Ci (----) Vo--. V
(otum). S (olvit). L (ibens). M (erito)
Ao Deus Bandue Tiberio Claudio Ci.. cumplíulle
gustoso o merecido voto
Atopouse na finca da
Capela, nun xacemento arqueolóxico onde apareceron vestixios arqueolóxicos de
épocas romana e sueva a carón da capela
da Nosa Señora da Barca[19], consérvase reutilizada como base dunha columna na
casa de Loureiro Isorna na finca da Curula de Aragunde[20].
A dous quilómetros ao noroeste de Aragunde, no complexo castrexo das Torres do
Oeste, ao pe do río Ulla, atopouse unha ara aos Lares Viales.
Os epítetos e
dedicantes
Case todos os epítetos (adxectivos
que amosan as características do deus) que acompañan á divindade Bandue
refírense a un topónimo (nome dun lugar) na maioría das veces rematado en
brigo, brico, briga do céltico bris,
poboado ou fortificación en altura, ou sexa; o castro.
Os dedicantes das aras son na súa maioría indíxenas, mais
hai cinco con trianomina (os tres nomes que indican que o dedicante é romano ou
está romanizado) deles un liberto (escravo romano) e tres militares romanos
(dous pertencentes á Legio VII con sede en León e un portaestandarte da Cohors I Gallicarum Civium Romanorum),
destes un non hai seguridade de que sexa romano ou indíxena, e dous aínda
conservan un nome indíxena. So hai unha muller de nome romano -Terentia Rufina
da ara de Mixós- que pola súa condición de muller non pode levar os tres nomes[21].
Bandue e os Lares
Viales
É un feito asumido por tod@s @s investigadores que os Lares Viales
romanos agochan unha divindade indíxena adorada por gran parte da poboación
galaica antes e despois da conquista romana da futura Gallaecia.
Ara a Bande no Castelo de Feira, Portugal |
É significativo que no Convento Lucense, onde se atoparon
menos inscricións dedicadas a Bandue, foi onde se encontraron máis altares
dedicados aos Lares Viales e, polo
contrario, no Convento Bracarense e no norte da Lusitania é onde apareceron
menos aras aos Lares Viales e máis ao
deus Bandue coas súas correspondentes progresións lingüísticas; Bande, Bandi,
Bandei… , esta evolución do nome da divindade explicaría a expansión do culto
ao deus dende a Galicia actual cara o sur.
Efectivamente Prósper concorda con Pedrero en que a
extensión do culto ao deus Bandue tomou dirección norte - sur[22],
a evolución do Bandue do norte da Gallaecia ao Bande, Bandei,
Bandi
do Convento Bracarense e da Lusitania así o indica ademais de apuntar,
nitidamente, que se trata dunha divindade masculina.[23]
Prósper[24]
e Fernández-Albalat[25]
pese a ter diferentes postulados sobre a etimoloxía e calidades do deus Bandua coinciden
nas súas conclusións en identificar a Bandue
coma o deus indíxena que se agocha baixo a toga dos Lares Viales.
A asimilación do culto a Bandue polos Lares Viales entre finais do S. II e III d. C. sería un proceso
lóxico da aculturación romana dos cultos indíxenas logo do proceso de conquista
do territorio galaico dende o sur (Lusitania) cara o norte (a actual Galicia)[26].
Hermes bifronte de Amorín Museo Pontevedra |
Sabemos polos deuses dos camiños da antigüidade (os exipcios Min ou Osiris, Melkart fenicio, Hermes,
Mercurio[27], LaresViales..) que os camiños e sobre todo as encrucilladas
son lugares de culto e adoración a estas divindades, a aparición dos acervum (amilladoiros ou
milladoiros en Galicia), das chamadas hermas (do deus Hermes[28],
representación da divindade con dúas, tres ou catro caras, na súa orixe un
busto con falo) na nosa terra indican que o culto ao deus dos camiños é moi
forte en Galicia. O Deus grego Hermes (o Mercurio romano[29])
ese mensaxeiro dos deuses, protector dos mercadores, que se ocupaba das
negociacións da guerra, conducía as
almas dos mortos ao Alén, deus dos viaxantes e ladróns, deus da fertilidade e que sancionaba ou
rectificaba os tratados de guerra entre pobos e cidades, tivo a súa divindade paralela
na Gallaecia prerromana:
Mercurio de Coto de Altamira As Neves. Museo Pontevedra |
Na nosa terra temos o famoso Hermes de Pontedeume de catro caras - numén autóctono empapado de mitoloxía grega e técnica celta[30] -
e o Hermes bifronte de Amorín
(Tomiño) datado entre os anos 400-60 a.C.- , tampouco debemos esquecer o Ídolo fálico do Castro de Elviña, nin o Ídolo fálico do Castro de Vilapedre (Concello de Sarria), son imaxes de deuses dos camiños que
ben puideran ser representacións de Bandue, xa que parece que
todas elas foron esculpidas antes da chegada dos romanos á Gallaecia. Bandue
sería pois ese deus dos camiños, a aparición das súas aras en vías romanas de
importante tránsito de tropas e minerais é ben significativo.
Prósper insinúa que o Deus Bandue sería un deus non celta e
que posiblemente no territorio do Convento Lucense a poboación indíxena
seguiría adorando a Bandue en troques das elites romanas ou romanizadas que
introducen o culto aos Lares Viales
nese proceso de asimilación duns ritos de gran raizame na poboación indíxena.
Fernández-Albalat outorga a Bandue un carácter
inequivocamente céltico e guerreiro, sería un deus de función sombría, é o deus
que liga, coordina e dirixe aos guerreiros da tribo nas súas batallas, nas
razzias (expedicións de rapina), na vida e a morte, estaría pois relacionado
cos caídos en combate, os mortos. Esa característica bélica explicaría a
asociación de Bandue con Marte, deus romano da guerra, que se reflexa no
desaparecido altar de Rairiz de Veiga onde Bandue é nomeado socio de Marte.
Lares Viales en pintura mural, Museo Arqueolóxico de Nápoles |
Máis a interpretación do noso deus dos camiños para uns estranxeiros
e conquistadores da Gallaecia non sería doada, os romanos atópanse cun deus que
é adorado polas trebas dos castros, que protexe aos viaxeiros, os castros, aos
guerreiros, que conduce aos mortos… a súa comprensión pasaría por outorgarlle diferentes
calidades de diferentes deuses segundo a zona onde nos atopemos;
Deus Xano (Ianus) [31],
representado coas dúas caras. Xaneiro, o primeiro mes do ano, está consagrado a
el, aseguraba os bos finais. É o deus das portas en Roma, o seu templo pechaba as portas en tempo de paz
e abríaas en época de guerra. En Galicia temos o chamado Xano Bifronte de Mos (S. I a. C. - I d. C.) -aínda que tamén
puidera considerarse unha herma-.
Xano bifronte de Mos Museo de Pontevedra |
Deus Mercurio, (O Hermes romano) Rodríguez García e Acuña Castroviejo[32] estudaron as pegadas do deus Mercurio en
Galicia, onde apareceron tres pequenas figuras (S.II d.C. IV d.C.), unha ara
pequena dun lararium e seis aras, na maioría dos casos atopados nas principais
vías de comunicación romanas. A maioría son ofrendas de cidadáns romanos e formaban
parte do lararium[33]
(ornacinas ou templetes para colocar os Lares Viales e diferentes deuses
familiares).
É moi significativa a advertencia
de San Martiño de Dumio (515 - 579
d. C.), bispo de Braga e asesor real de Miro monarca suevo da Gallaecia, na súa
obra De Correctione Rusticorum, onde menciona as prácticas rituais dos rústicos galegos que
quere corrixir ; … así como de deitar pedras nas encrucilladas en honor de
Mercurio. Qué
outra cousa é senón o culto ao diaño?...[34]Dumio advirte que os amilladoiros (acervum para os romanos) son
un culto ao maligno, unha mostra de paganismo que hai que cortar de raíz.
Deus Hércules, o deus romano civilizador por antonomasia. No Hércules de Santa Trega temos un claro exemplo.
Deus Hércules, o deus romano civilizador por antonomasia. No Hércules de Santa Trega temos un claro exemplo.
Lares Viales, as divindades dos camiños de
carácter pacífico máis acaídas para os intereses do Imperio. Das 44 aras dedicadas aos Lares Viales atopadas
no Imperio Romano, 36 aras apareceron na Gallaecia.
O arraigo de Bandue na Gallaecia é tan grande que as dúas
grandes civilizacións da Historia terán serias dificultades para substituílo;
primeiro os romanos cos arriba mencionados Tutela, Mercurio ou Xano e os LaresViales co as súas aras e lararium e máis tarde a Igrexa cos
seus santos condutores (San André, Santiago, San Xiao, Cristovo, San Roque..) os seus santuarios e
a cristianización das encrucilladas cos cruceiros (XIV-XV) e petos
das ánimas (XVI-XVII). O mesmo caso dáse nos países célticos de Bretaña e
Irlanda.
Os ritos do Máis Alá e o Caldeiro Máxico
É evidente que dende tempos inmemoriais a nosa terra era o fin do mundo coñecido, ás súas costas camiñaban os devotos
do deus solar procurando o Paraíso no leito do mar, buscando a Chaira da
Felicidade, a Terra da Mocidade, os
Campos Eliseos...
Ídolo antropomorfo de Pumares, A Estrada 5500-3000 a.C. Museo de Pontevedra |
Dende finais do Neolítico (4000 a. C.- 3000 a.C.), en Galicia
e nos países de fachada atlántica, florece a cultura megalítica, unha cultura
que honra aos mortos e onde aparecen os ídolos ou estatuíñas que protexen as entradas corredor dos dólmenes, son as
primeiras manifestacións das divindades que protexen aos mortos. Miles de anos
despois unha divindade relacionada coa morte emerxe con forza en Gallaecia;
Bandue.
Non sabemos se os pobos célticos (que segundo algúns autores
viñeran de centro Europa) que habitaron a Gallaecia dende o Ulla cara o norte,
cohabitaron coa poboación indíxena da Gallaecia de enriba do Tambre (Tamara) e
espallaron a súa cultura cara o sur, ou sinxelamente, como apunta a Teoría da Continuidade Paleolítica dos
investigadores italianos Francesco Benozzo e Mario Alinei[35]
e corraborada os estudios xenéticos de Bryan
Sykes[36];
a cultura celta ten o seu xerme no Paleolítico e arranca en terras galaicas coa cultura megalítica espallándose
polas Illas Británicas, Irlanda e Bretaña francesa ( a plástica castrexa trísceles, rosetas, cabezas cortadas…, as estelas funerarias dos celticos , as
referencias escritas dos xeógrafos romanos.., as lendas, os amilladoiros, as peregrinacións a San André de Teixido, a Santiago, a
antropoloxía social…, A Compaña, os cruceiros, a
Lenda de Breogán..) son manifestacións culturais galegas que nos unen aos pobos
célticos do norte. Son manifestacións que nos indican o camiño do sol (trísceles, tetrasqueles, rosetas…), que nos falan dun
contacto co Máis Alá (encrucilladas, peregrinacións…).
Estela con tríscele de Chaves |
Nos últimos anos a cultura material castrexa aporta
moitas sorpresas e coloca máis pontes coas culturas célticas do norte, son as cabezas cortadas e os caldeiros ou marmitas de bronce. Mais serán as marmitas as que nos transmiten
máis información sobre os ritos máxicos dos pobos célticos;
No Caldeiro de Gundestrup[37] (Dinamarca) unha gran figura, o deus dos
mortos, encárgase de introducir no caldeiro aos guerreiros mortos que regresan
á batalla reconvertidos en guerreiros a cabalo. Na lenda galesa da irmá
de Bran, Branwen, descríbese o caldeiro máxico irlandés de Bran O Bendito: dito caldeiro
pode devolver a vida aos guerreiros de novo se son cociñados nel durante a
noite. Os soldados levántanse, de novo, tan fortes como antes de morrer[38].
Machado votivo Castro de Trinidade, Mondoñedo |
A aparición do Caldeiro do Castro de Besamaño[39]
esmagado e enterrado na croa do castro (que foi arrasado polas lexións romanas
no S.I a. C.), na parte máis alta do poboado onde se oficiarían as celebracións
políticas - relixiosas, onde @s veciñ@s do lugar acreditan que unha das súas
pedras era chamada a Pedra da Santa,
ilústranos sobre a importancia relixiosa e máxica dos caldeiros de bronce do
noroeste ibérico emparentados cos irlandeses, galos e británicos, o caldeiro máxico
onde se practican os ritos de resurrección no Alén dos guerreiros castrexos non podía
caer en mans inimigas.
Caldeiro de Besamaño. Museo de Pontevedra |
Varios caldeiros- marmitas de bronce apareceron na Galicia
nos últimos anos; o Caldeiro do Castro de Torroso (Mos), Caldeiro do Castro de
Novás (Xinzo de Limia), Caldeiros do Castro do Monte da Peneda, (Redondela)[40].
O borde do Caldeiro de Besamaño ten unha ringleira de figuras humanas
esquematizadas rodeando toda a marmita a modo de procesión, quizais semellando
os guerreiros mortos do Caldeiro de Gundestrup ou a procesión dos guerreiros da Diadema- cinturón de Ribadeo ou Moñes[41].
Mais a plástica castrexa deita máis
escenas relacionadas cos caldeiros, co Alén e a resurrección dos guerreiros; no
Machado votivo do Deza temos un
bóvido (posiblemente un touro), o torque (42) (distintivo do xefe civil e relixioso castrexo) sobre o
fío do machado, e xusto enriba do machado; o caldeiro de bronce. Estes
serían os elementos fundamentais nos ritos de resurrección, de contacto co Máis
Alá. Os vates ou druídas serían os encargados de preparar os caldos -dende logo non sabemos se ao xeito de Panoramix coa poción máxica de Asterix e Obelix-.
Estes ritos serían presididos pola presencia omnipotente do deus que cociña, que no Caldeiro de Gundestrup é un xigante guerreiro, mesmamente como se describe ao semideus Bran nas lendas galesas.
Diadema Ribadeo ou Moñes |
Estes ritos serían presididos pola presencia omnipotente do deus que cociña, que no Caldeiro de Gundestrup é un xigante guerreiro, mesmamente como se describe ao semideus Bran nas lendas galesas.
Machado votivo da comarca do Deza Museo de Pontevedra |
Ese deus condutor e gardián no camiño da vida e da morte
sería na Gallaecia o deus Bandue, o deus que protexe aos viaxeiros, mercadores e
guerreiros da tribo nas súas expedicións fóra do castro e no acontecer da comunidade castrexa, sería o chamado Bran nas
lendas galesas, ese mesmo Bran céltico que se intúe nas terras do Ulla, o mesmo
Deus Lar Breo ao que rendían peregrinase
e altares pétreos os castrexos do Morrazo no cumio do Castro de Donón e que centos
de anos despois cristianizaron
Santiago en Donón e San André en Hío -ao que aínda hoxe en día, o 16 de agosto,
se lle ofrece a Danza e Contradanza dos Peregrinos-, o mesmo Breogán que dende a torre de Brigantium procura as Illas Marabillosas na futura Eire.
Ara Lar Breo do Castro de Donón Museo de Pontevedra |
@s galeg@s non deixaron de deitar pedras nos amilladoiros do
camiño de San Andrés de Teixido e ata o século XIX, os xornaleiros que ían á sega a
Castela seguiron botando a pedra da ánima na Cruz de Ferro no Bierzo, hoxe son @s peregrin@s que camiñan a Compostela os que engordan o amilladoiro máis
grande da península.
Plaustrum, carro de vacas romano antepasado do galego, Museo della Civilta Romana |
E, por certo, disque non hai camiño no mundo que non teña unha pegada
dun galeg@, non é de estrañar, seica temos protección divina dende saecula saeculorum
Ata sempre e bo proveito. anosahistoria1@gmail.com
[3] Hoxe
en día, na zona de Ordes, aínda se pode atopar unha curandeira que cura
enfermidades coa técnica dos lazos. Nunha primeira sesión colócanlle unha
lazada ao enfermo e despois duns días córtanlla logo duns ritos e conxuros.
[4] Pax.
15. Las rutas sagradas de Galicia
[5] Pax.
269. Lenguas y religiones prerromanas
[6] Pax.
150 La interpretatio romana del dios prerromano Bandue
[7] Pax. 272 e ss. Lenguas y religiones prerromanas
[8] Pax.
275 Lenguas y religiones prerromanas
[9] Miliarios e inscrición pax. 658
http://consellodacultura.gal/mediateca/extras/CCG_2004_Miliarios-e-outras-inscricions-viarias-romanas-do-noroeste-hispanico-conventos-bracarense-lucense-e-asturicense.pdf
[10] http://www.concellosarreaus.com/mod_contenidos/visualizar.php?id=303&p=36&padre=36
[11] Pax.34.
Sobre un supuesto error epigráfico….
[15]
López Ferreiro, na súa novela
Castelo de Pambre, dedica un capítulo ao desvanecido
Castelo de Curbián que se atoparía na marxe esquerda do río Pambre. http://academia.gal/Biblioteca/GetPageById.do;jsessionid=94A013D3E26972B7B184397D5481663A.ragportal?id=OcadePa+1&orde=14&format=0
[16]
http://aulloaenfotos.blogspot.com.es/2010/02/san-martino-de-curbian.html
[17] http://www.estudioshistoricos.com/wp-content/uploads/2014/10/nalgures5.pdf
[19]
http://haiqueterghanas.blogspot.com.es/2015/06/normal-0-21-false-false-false-es-x-none_8.html
[20] http://www.catoira.net/catoira/basega.htm
[21] Pax.
49 Guerra y religión en la Gallaecia y la Lusitania antiguas
[22] Pax.
262. Lenguas y religiones prerromanas
[23] Pax. 268. Lenguas y religiones prerromanas
[24] Pax. 177 e ss. Lenguas y religiones
prerromanas…
[25] Pax.
22 e ss. Las rutas sagradas de Galicia..
[26] Pax.
280. Lenguas y religiones prerromanas del occidente de la Península Ibérica
[27] http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/3221.pdf
[28] http://catedra.pontedeume.es/13/catedra13escolma.pdf
[29] http://www.mundodosfilosofos.com.br/mercurio.htm
[30] Pax. 221. Aportaciones al cuadrifaz
de Pontedeume
[31] É chamativa a forza que teñen os
mitos pagáns xa ben entrada a Idade Media, un exemplo é o Ianus de
Betanzos; http://historiadegalicia.gal/2017/01/o-desconecido-calendario-medieval-de-betanzos-unico-en-espana/
[32] http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/3221.pdf
[33]
http://domus-romana.blogspot.com.es/2015/06/lararium-el-culto-domestico-de-la.html
[34] Pax. 9. Revista Nós nº97, ano 1932 Tomo V. De Correctione Rusticorum Traducción de Paulino Pedret Casado
[35] http://www.continuitas.org/texts/alinei_benozzo_area-gallega.pdf
[36] Pax. 9. http://www.continuitas.org/texts/alinei_benozzo_area-gallega.pdf
[38] Pax. 87.
Mitos Celtas. Miranda Jane Green
[39] http://www.farodevigo.es/portada-arousa/2013/12/13/caldero-besomano-enigmatica-ocultacion/931906.html
[40] http://digital.csic.es/bitstream/10261/14244/1/2003_Gallaecia_Armada_calderos-Peneda.pdf
[41] http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/39/41schattner.pdf
(42) Pax. 110. Os torques do Castro de Xanceda.
(42) Pax. 110. Os torques do Castro de Xanceda.
BIBLIOGRAFÍA
COLLADO CENZANO, L.V. Las divinidades indígenas
protectoras de núcleos de población en la Hispania romana. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1159516.pdf
VIRGINIA MUÑOZ, La interpretatio romana del dios
prerromano Bandue. http://docplayer.es/13365359-La-interpretatio-romana-del-dios-prerromano-bandue-1.html
RODRÍGUEZ COLMENERO, A. Sobre un supuesto error
epigráfico-histórico. Correcciones al ara de Bandua Aetobricus de Codesedo. CUADERNOS DE ESTUDIOS
GALLEGOS", Tomo XLVII, Fascículo 113, Santiago 2000.
RODRÍGUEZ COLMENERO,
A. Miliarios e outras inscricións
viarias romanas do noroeste hispánico (conventos bracarense, lucense e
asturicense),Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela, 2004.
RODRÍGUEZ GARCÍA, P. - ACUÑA CASTROVIEJO, F. Culto e
imagen a Mercurio en Gallaecia. http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/3221.pdf
J.M. BLÁZQUEZ.
Religiones primitivas de Hispania. Fuentes literarias y epigráficas, Madrid,1962
GARCÍA FERNÁNDEZ-ALBALAT, B. Las rutas sagradas de Galicia.
Perduración de la religión celta de la Galicia Antigua en el folclore actual,
Deputación da Coruña, A Coruña, 1999.
GARCÍA FERNÁNDEZ-ALBALAT, B. Guerra y religión en la Gallaecia y la Lusitania antiguas, Ediciós do
Castro, Sada, 1990.
BALBOA SALGADO, A. A
Galicia Celta, Edicións Lóstrego, Santiago de Compostela 2007.
BALBOA SALGADO,
A. A relixión, Edicións Lóstrego, Santiago de Compostela, 2002.
BERMEJO BARRERA, J.C. Mitología
y mitos de la Hispania prerromana II, Editorial Akal, Madrid, 1989.
BRAÑAS ABAD, R. Los pueblos de la Galicia Céltica, Ediciones
Akal, Madrid, 2007.
BERMEJO BARRERA, J.C. Sociedade
e relixión na Galicia Antiga, Edicións Lóstrego, Santiago de Compostela, 2008.
LADRA, L. Os torques do Castro de Xanceda. Pax. 91-106, Revista Anuario Brigantino nº 27. Betanzos, 2004.
LADRA, L. Os torques do Castro de Xanceda. Pax. 91-106, Revista Anuario Brigantino nº 27. Betanzos, 2004.
OLIVARES PEDREÑO,
J.C. Los dioses de la Hispania Céltica, RAH - Universidad de Alicante,
Alicante, 2002.
CAAMAÑO GESTO, J.M. As Vías Romanas. Galicia. Historia, Tomo I, Hércules Ediciones. A Coruña, 1997.
CAAMAÑO GESTO, J.M. As Vías Romanas. Galicia. Historia, Tomo I, Hércules Ediciones. A Coruña, 1997.
GRIMAL. P.
Diccionario de mitología griega y romana, Ediciones Paidós Ibérica, S.A. Barcelona,
1981.
PRÓSPER, B.M. Lenguas
y religiones prerromanas del occidente de la Península Ibérica, Ediciones
Universidad de Salamanca, Salamanca, 2002.
BOGA MOSCOSO, R.
Dólmenes de Galicia, Bahía Edicións, A Coruña, 1997.
VIDÁN TORREIRA,
M. El ara de Curbián en Palas de Rei (Lugo), Revista Nalgures, Tomo V, ano
2009, pax. 321-328. http://www.estudioshistoricos.com/wp-content/uploads/2014/10/nalgures5.pdf.
LUENGO MARTÍNEZ, J.M. El Hermes celta de Pontedeume y
supervivencias de su culto, Revista Cátedra, pax. 475 e ss. Pontedeume, 1967. http://catedra.pontedeume.es/13/catedra13escolma.pdf
DE LORENZO GONZÁLEZ, S.
Aportaciones al cuadrifaz encontrado en Pontedeume, Pax. 216 e ss. Revista
Brigantium 6, A Coruña, 1990
GREEN,
MIRANDA JANE. Mitos celtas.Ediciones Akal, Madrid, 2001.
ARMADA PITA, X.L. Los calderos del castro de A Peneda (Redondela, Pontevedra), Revista Gallaecia nº 22, Santiago de Compostela, 2003.
ARMADA PITA, X.L. Los calderos del castro de A Peneda (Redondela, Pontevedra), Revista Gallaecia nº 22, Santiago de Compostela, 2003.
Ningún comentario:
Publicar un comentario