Ponte romana da Baxe en Segade (Caldas de Reis). |
Torre da Raíña Urraca en Caldas de Reis Foto da web caldasdereis.com |
Na Alta Idade Media, a Vía XIX, en
boa parte do seu trazado, converterase nos dous principais camiños de acceso a
Compostela; o Camiño Primitivo dende Lugo e o Camiño Portugués dende Braga.
Restos desta Via XIX atopáronse no Lombo da Maceira antes de chegar á capela de
San Amaro (Concello de Barro) no Camiño Portugués. As pontes romanas do río Bermaña e a da Baxe (as dúas do século I) en
Caldas de Reis son tamén parte da Vía XIX.
Ara do deus Edovio. Foto do Diario de Pontevedra |
No entorno do manancial da ribeira norte do río, na Fonte das Burgas, apareceron tres aras dedicadas ao deus Edovio (unha delas en paradoiro
descoñecido), deus que adoraba a treba castrexa dos cilenos. Os romanos
sabedores tamén das propiedades destas augas, estableceron a súa mansión a
carón delas.
Co paso dos anos a nobreza
galaica continuará beneficiándose da posición estratéxica e termal da vila de
Caldas, as saudables augas do deus Edovio atraerán á raiña Urraca…
Fonte das Burgas, no seu entorno apareceron as aras adicadas ao Deus Edovio |
Cruz templaria na fachada oeste de Santa Maria de Caldas |
Antes de chegar a Caldas dende
Pontevedra atópase a curiosa igrexa de Santa María de Caldas, edificada
para repoñer outra primitiva, seica, derruída por Almanzor. A reconstrucción
foi feita por etapas, a máis antigua, de estilo románico, con ábside
rectangular e porta principal de finais do s. XII (período durante o que reina
Fernando II) con agnus dei (o año ou cordero de deus, ou sexa Cristo) no
tímpano, este elemento escultórico é típico das igrexas templarias, así como,
as cruces patadas salpicadas pola fachada. No muro interior norte atópanse os
restos dun baldaquino oxival gótico do siglo XV, primeira representación en
Galicia do descubrimento de América.
Pero volvendo aos signos templarios, a qué se deben?, Javier A. Rey no seu traballo; Los Templarios y el Cabildo de Santiago despexa dúbidas:
Nun Libro de Tenencias da Catedral de Santiago do 1460?[1], aparecen as tenzas que foron da Orde do
Temple (a teença dos beens que foron da
Ordeen do Tenple) na comarca de Caldas e arredores.
Na zona sur de Caldas de Reis os templarios posuían bens en
Portas, Lantaño, Valiñas, Paradela e Romai (a carón da igrexa de San Xián apareceu unha ara ao deus Coso(1b)), un pouco máis ao este continuaban
por Arcos da Condesa, Lamas e Laxe, formando unha especie de semicírculo en
torno a Caldas, seguindo o curso do Umia[2].
Agnus Dei na porta principal de Santa María de Caldas |
Son na súa maioría viñedos, leiras e casais. O documento
fálanos dunhas viñas a cabo da yglesia de Santa María de Caldas: a o freyre
do viño desta viña o terço, os templarios levarían a terceira parte do
viño, cousa que non estaba mal paga[3],
os documentos indican claramente unha notoria actividade vinícola no sur de
Caldas e Arcos da Condesa en terras propiedade dos templarios, proba evidente,
ademais, da importancia da vila de Caldas na época medieval.
Os templarios eran os monxes armados defensores da cristiandade máis organizados da época, a súa misión fundamental era protexer os lugares santos, Compostela, onde repousaban os restos do Apostolo Sant Iacubus era un deles, o Temple ofrecía acubillo e protección aos peregrinos nos seus casais e igrexas (sobre 25 na comarca de Caldas) que se atopaban nos camiños que levaban a Compostela. A súa infraestructura económica facía deles os productores, comerciantes e banqueiros máis prósperos dos séculos XII e XIII.
Pero a parte dos negocios, os templarios estaban especializados na asimilación e
cristianización dos vellos ritos pagáns, no muro do atrio da igrexa atopáronse unha estela funeraria con trisquel e lúa crecente, reutilizada para facer unha ménsula en forma de león, consagrada aos Deuses Manes e unha ara adicada aos Lares Viales, estes sinxelos altares soen atoparse nas villaes romanas, nas encrucilladas ou nas
vías de certa relevancia, os Lares Viales protexían aos seus devotos
camiñantes, co tempo a igrexa cristianiza estes lugares construíndo templos ou colocando cruceiros. Os templarios, seguindo as directrices da igrexa, edificarán nalgúns
destes emplazamentos pagáns os seus templos, sería o caso de Sta. María de Caldas. No ano 2006, nas sondaxes arqueolóxicas realizadas nunha parcela que se atopa ao outro lado da carreteira 550, fronte á Igrexa de Sta. María de Caldas foron descubertas varios muros e un pavimento de época romana datados entre os séculos IV e V d. C., así como diverso material cerámico; sigillata africana, hispanica, e común, así como, material vítreo e metálico(4). Non hai que esquecer que a zona tivo unha presenza romana moi significativa e, vai ti a saber..., en Caldas de Reis atopábase a mansión romana de Aquis Celenis.
Os templarios eran os monxes armados defensores da cristiandade máis organizados da época, a súa misión fundamental era protexer os lugares santos, Compostela, onde repousaban os restos do Apostolo Sant Iacubus era un deles, o Temple ofrecía acubillo e protección aos peregrinos nos seus casais e igrexas (sobre 25 na comarca de Caldas) que se atopaban nos camiños que levaban a Compostela. A súa infraestructura económica facía deles os productores, comerciantes e banqueiros máis prósperos dos séculos XII e XIII.
Ara aos Lares Viales atopada en Sta. María de Caldas |
Estela funeraria aos Deuses Manes reutilizada atopada en Santa María de Caldas |
Cruz templaria da desaparecida Torre Marán (Arcos da Condesa) Foto do blog; O Noso Patrimonio |
As cruces templarias e o agnus dei na portada de Santa María
de Caldas amosan parte do poder da Orde do Temple na comarca no século XII. E
quen sabe?, quizais as negociacións entre o Temple, Afonso VII, Arcebispo
Xelmírez e Fernández Pérez de Traba foron trazadas entre os seus muros.
Continúa..
Ata sempre e bo proveito, anosahistoria1@gmail.com
[1] Pax. 759 Los templarios y el Cabildo de
Santiago. A tenza do Temple. Las Órdenes Militares en la Península Ibérica,
Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia, 2000.
(1b) Pax. 305. Corpus de Inscripcións romanas de Galicia II.
(1b) Pax. 305. Corpus de Inscripcións romanas de Galicia II.
[2] Pax 760. Los templarios y el Cabildo de
Santiago. A tenza do Temple. Las Órdenes Militares en la Península Ibérica,
Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia, 2000
[3] Pax 762. Los templarios y el Cabildo de
Santiago. A tenza do Temple. Las Órdenes Militares en la Península Ibérica,
Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia, 2000.
(4) Pax 156. Actuacións Arqueolóxicas. Ano 2006.
(4) Pax 156. Actuacións Arqueolóxicas. Ano 2006.
Ningún comentario:
Publicar un comentario